Comeback + A While In Physiotheraphic Divison

Hello, apa khabar semua? Allah. Lama tak tulis blog dah. Kekok rasanya haa. Hehe. Ni kira mcam comeback lah kot dak? Actually, i used to write a blog before. Tapi, tu la. Zaman kecik-kecik tak sedar diri nk tulis blog sangat kan. T_T So, kira sekarang nak berkecimpung balik lah kan dalam bidang penulisan ni. *ish dah kenapa BM sangat ayat ni. Trying to be a better person. InsyaAllah. Wee~ Okay dah habis cite comeback.
 
Okay. Cerita ni dah lama duk dalam draft. Baru nak publish. T_T. My mom have a little problem with her ibu jari tangan which is tak boleh nak bengkok. Then, doktor suggest to go for physio. So, I follow her to the hospital. Anak mithali ye dak? Mana boleh tinggai mak sorang-sorang. My mom kena buat terapi tangan called 'terapi lilin'. Kena rendam tangan dalam ayaq lilin tujuh kali. Then, balut pakai plastik and kain. Lepas tu kena tunggu 20 minit pulak.
Macam pakai sarung tangan pulak dah hah. -_-
   
Waktu tengah tunggu 20 minit. Haha.

Okay mak. Cukup-cukup. Comel dah tu :)

Then after that ingat dah habis. Rupanya ada lagi. Kena main uli-uli pulak. Untuk exercise tangan agaknya. Lepastu kena main pusing-pusing span. I don't know either. -_-

Tapi, dalam pada aku duduk-duduk tu, dapat jugak aku perati tempat tu. Macam-macam aku boleh tengok. Like seriously. Aku belajar banyak benda dalam satu masa. Yang aku paling ingat sekali, waktu aku mula-mula sampai, kitorang bertembung dengan ada sepasang suami isteri ni. Suami dia duduk atas kerusi roda. Nak buat physio lah tu kan. Tapi, dia senyum je. Muka dia tenang macam takde masalah langsung. Kitorang ignore je lah kan. Aku yang first time nak tengok my mom buat terapi ter'eksaited' lebih pulak. Uhuk uhuk. Tak peduli kat orang dah. Then, masa tengah tunggu my mom duk uli-uli tanah liat tu, aku ternampak pakcik tadi tu. Tengah buat physio. Dia jalan jalan pakai tongkat tu. Perlahan je. Jalan sekejap. Lepastu duduk. Lepastu jalan lagi. Setiap kali dia duduk tu, dia akan pandang isteri dia lepastu senyum. Macam nak bagitau isteri dia yang dia kuat buat semua benda tu. Allah. Terharu aku tengok. Dah habis tu, dia kena buat laluan bongkah pulak. Still isteri dia duduk tunggu kat situ. Dah habis buat seround dia duduk senyum kat isteri dia. Itu je yang dia buat sepanjang terapi tu. Kuatnya dia lalui ujian Allah kat dia. Tak merungut. Senyum je. Tak nampak macam dia tak mampu pun. Isteri dia pun setia tunggu dia, balas senyuman dia. Allah. Semoga kekal sampai Jannah na. :')

Pakcik tu tengah buat laluan bongkah kat hujung sana tu. Nampak tak ? Isteri dia kat sebelah tu.


Bukan takat tu je. Kat sini aku dapat belajar, pentingnya hubungan kekeluargaan. Sebab ada sorang pakcik India tu. Tengah buat physio untuk strok kot. Dia dengan anak perempuan dia dua orang. Masa tu dia tengah buat latihan naik-naik tangga. Jenuh anak dia yang dua orang tu tolong. Tapi tak nampak pun macam diorang susah nak tolong ayah diorang. Diorang siap gelak-gelak dengan penuh gembira lagitu. Allahuakbar. Bergenang ayaq mata cheq ni. Malu tau. Haha

Pakcik India with his daughters
 Ada macam-macam lagi yang aku tengok. Dalam satu tempat, dalam satu masa. Ada sorang pakcik tu, tengah naik basikal. Datang dengan isteri dia jugak. Anak-anak dia siap dengan cucu pun ada. Tapi tunggu kat luar je. Sebab tak boleh ramai-ramai masuk dalam tu. Isteri dia asyik duk tengok-tengok aku. Lepastu senyum-senyum. Nak buat menantu ke makcik? Eh? Ha! Ada jugak aku tengok. One chinese girl. Aku tak pasti buat physio untuk apa. Tapi nampak macam dia ada problem with her brain kot. Effect denagn anggota badan. Eh, aku pun tak tau. Memandai je  pulak. -_-. Ha sambung. Budak tu dengan mak dia. Main apabenda ntah. Tapi nampak happy lah. Mak dia pun layan anak dia macam anak dia tak sakit. Tapi lupa nak ambik gambar diorang. That chinese girl comel sangat. T_T

Pakcik yang datang dengan satu family tu.
 Like seriously, walaupun tempat ni tempat orang sakit. Tapi still full of happiness. Kita dapat tengok determination semua orang nak sihat balik, dapat tengok hubungan kekeluargaan. Untung siapa yang kerja kat tempat physio ni. Kita dapat rasa positive charge tu. *eh, charge ke orang panggil? Haha. Tapi, maybe aku fortunate hari tu. Tak nampak kes-kes yang teruk-teruk. My mom cerita, ada satu masa tu, ada pakcik kena strok. Jenuh staff kat situ nak kena tarik-tarik satu badan. Perempuan pulak tu. Okay kesian. T_T.

Haa, baru entry first dah panjang berjela. Orang lain masa mula-mula buat blog, first entry pendek je. "Hai, kitew newbie kat blog neyy. Tolong ajar kat kitew yew". Typical sangat. Oh! Haritu aku ada pegi Ujian MEdSI kat UPSI. Next entry nanti aku cerita. 
Toddles. :)

No comments: